Spektakulärt kranlyft när nytt teleskop sattes på plats

Teleskop lyfts med lyftkran
Forskare och studenter hade samlats för att se när det nya teleskopet lyftes på plats. En kranbil fick användas för att få upp det tunga teleskopet i kupolen. Foto: Johan Joelsson

Nyligen installerades ett nytt teleskop på Institutionen för astronomi och teoretisk fysik. Det moderna spegelteleskopet, som har en diameter på 24 tum, ska användas i undervisning och laborationer på universitetet. Men tanken är också att skånska gymnasieelever ska få tillgång till det för att studera stjärnhimlen. Teleskopet kostade cirka 1,5 miljon och köpet möjliggjordes tack vare en donation från LMK-stiftelsen.

Teleskop lyfts med lyftkran
Hampus Nilsson och ­Thomas Bensby från Institutionen för astronomi och teoretisk fysik ser fram emot att få studera stjärnhimlen med det nya teleskopet. Foto: Johan Joelsson