Spektakulära fynd under utgrävningen av Gribshunden

Marinarkeologer på väg att dyka ner till skeppet Gribshunden. Foto Brett Seymour
Foto: Brett Seymour

Ett internationellt team av bl.a. danska, svenska amerikanska och brittiska forskare har under tre veckor gjort utgrävningar på det kungliga flaggskeppet Gribshunden (1495). Resultatet är spektakulära fynd. Bland annat har en handbössa (ett mycket tidigt handeldvapen) påträffats, ett av de äldsta som hittats på ett skepp i världen. Ett vackert svarvat dryckesstop, med kronliknande inristning, antyder också att forskarna hittat kung Hans försvunna ”fatabur”.

Enligt de medeltida källorna så förlorade Kung Hans sin ”bästa fatabur” vid förlisningen, dvs sitt ”förråd” med de värdefullaste föremålen och kläderna. Delar av denna fatabur kan nu alltså vara återfunnen, bl.a. delar av en ringbrynja (bl.a. tillverkarens signum i form av en liten ring med namnchiffer på), en tenntallrik och ett vackert utsirat dryckeskärl. Bland övriga fynd finns allt från verktyg till livsmedel, inte minst ben från stör och sannolikt danska öltunnor från 1495. Den tidiga handbössan är också ett föremål som väcker stor uppmärksamhet.

”Det är som att öppna ett fönster ned i Columbus och kung Hans tid” säger Brendan Foley, marinarkeolog på Lund universitet, ”en resa på 500 år på några minuter ned till botten”.

Gribshunden anses vara världens bäst bevarade fartyg av den typ som bl.a. Columbus använde vid sina upptäktsresor till Amerika. Detta gör skeppskonstruktionen till ett mycket viktigt fokus för forskarna.
”Vi har lyckats identifiera flera nya nycklar till fartygets konstruktion och närmar oss gåtan om hur den här typen av skepp verkligen var byggda. Det utökar vår kunskap om en viktig brytningstid i världens utveckling, vid tiden för de stora upptäcktsresorna” säger Johan Rönnby, professor i marinarkeologi på Södertörns högskola.

Lunds universitet, Södertörns högskola och Blekinge museum ansvarar för undersökningarna i samråd med Länsstyrelsen i Blekinge och Ronneby kommun. Crafoordska Stiftelsen är huvudfinansiär. Många internationella forskare deltar, bl.a. från USA, Storbritannien, Italien och Danmark. Ett amerikanskt filmteam från ansedda dokumentärbolaget PBS Nova följer också undersökningarna. Totalt deltar ett fyrtiotal forskare från tio länder i undersökningarna.

Johan Rönnby (Södertörns Högskola, dykansvarig Gribshunden) Tel: +46 (0)70 643 24 61,
e-post: johan.ronnby@sh.se

Brendan Foley (Lunds universitet) Tel: +46 (0)73-691 48 49,
 e-post: brendan.foley@ark.lu.se

Mer info om Gribshunden: http://www.blekingemuseum.se/pages/275

-    Bilder finns på Dropbox (bara en e-postadress behöver skickas till marcus.sandekjer@blekingemuseum.se, så delas den).