Småfåglar flyger på 4000 meters höjd mot Afrika

Törnskata flyger
Törnskatan flyger högt. Foto: Per Ekberg

En ny studie från Lunds universitet visar att småfåglar som på hösten flyttar från Skandinavien till Afrika tidvis flyger så högt som 4000 meter.

Det är första gången som forskare har följt hur högt småfåglar flyger hela vägen från Sverige till övervintringsplatserna i tropiska Afrika under höstflytten. Tidigare studier har kunnat mäta flyghöjd för större flyttfåglar. Vad gäller småfåglar har det tills nu handlat om ögonblicksmätningar, inte om kontinuerlig mätning med hjälp av en logg som samlar data under hela migrationen.

Målet med undersökningen har varit att studera om själva mätmetoden fungerar på småfåglar, det vill säga att med hjälp av en liten datalogger fäst vid fågeln, mäta acceleration, barometrisk tryck (lufttryck) och temperatur under hela flygningen.

Över hav och öken

Två individer av två olika arter har utrustats med dataloggern, en trastsångare och en törnskata. Resultaten visar bland annat hur lång tid det tar för respektive fågel att flyga till övervintringsplatsen. Via det barometriska trycket går det att utläsa att trastsångaren under delar av flygningen är uppe på 3950 meter, törnskatans data visar 3650 meters höjd.

Båda individerna flyger som högst när de passerar över Medelhavet och över Sahara. Sannolikt justerar de hur högt de flyger för att kunna dra nytta av fördelaktiga vindar och olika vindlager.

Törnskata på en gren.
Törnskata. Foto: Thomas Alerstam

Sissel Sjöberg är biolog vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund och zoologiska museet i Köpenhamn. Hon poängterar att det utifrån studien inte går att uttala sig generellt om hur högt småfåglar flyger när de migrerar.

– Det här är bara två individer och två arter. Men att båda flyger så högt förvånar mig faktiskt. Det är häftigt och det ställer nya frågor om fåglarnas fysiologi. Hur klarar de av lufttrycket, den tunna luften och de låga temperaturerna på de höjderna? säger hon.

Högre på våren?

Sissel Sjöberg anser det sannolikt att andra småfåglar flyger lika högt, kanske högre. Ännu finns dock inga belägg.

– Vi har bara jobbat med data från hösten i den här studien, alltså när småfåglarna flyttar till Afrika. Det finns andra studier som tyder på att fåglarna flyger ännu högre när de flyttar tillbaka på våren, men det går inte att säga säkert.

Den lilla sändaren har utvecklats av tekniker vid Centre for Animal Movement Research, CanMove, vid Lunds universitet. Studien som publiceras i Journal of Avian Biology är ett samarbete mellan Lunds universitet, Köpenhamns universitet och Nature Research Centre i Vilnius.

Länk till studien: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jav.01821

Jan Olsson