Sista avsnittet av ERCcOMICS ”A Cell’s Life”

ERCcOMICS
Illustration: Alessandro Tota (artist), Fiamma Luzzati (storyboard artist) .

Under 2017 tog ERC, European Research Council, ett nytt grepp för att göra forskning tillgänglig för en bredare publik – nämligen tecknade serier. Malin Parmar, professor i cellulär neurovetenskap vid Lunds universitet och med anslag från bland annat ERC, är en av de svenska forskare som fick en tecknad serie - ERCcOMICS - publicerad baserad på sin forskning. Nu har sista avsnittet av tio i serien publicerats.

A Cell’s Life heter serien som handlar om hudcellen Jojo vars högsta dröm alltid har varit att bli en nervcell. Första dagen på jobbet får han dock det nedslående beskedet – en hudcell kan aldrig bli något annat än en hudcell. Men en dedikerad forskare, som vill bota Parkinsons sjukdom kanske kan ändra hans öde….

Malin Parmar är verkligen dedikerad till sin forskning som handlar just om att hitta olika metoder för att reparera skador i hjärnan, framförallt med fokus på Parkinsons sjukdom. Och tillsammans med sin forskargrupp var hon 2011 först i världen med att lyckas programmera om mänskliga hudceller direkt till dopaminproducerande nervcells.

Forskargruppen arbetar även med andra forskningsspår:

• att få stamceller att utvecklas till dopaminproducerande nervceller, som kan föras in i hjärnan på Parkinsonpatienter som har förlorat sina egna dopaminceller och därför har för låga nivåer av signalämnet dopamin
  • att i hjärnan föra in gener som kan göra omprogrammering på plats, och därmed få gliaceller (en sorts stödjeceller i hjärnan) att omvandlas till dopaminceller.

ERCcOMICS
Malin Parmar. Illustration: Alessandro Tota (artist)

Det handlar alltså om stamcellsforskning, cellprogrammering och avancerade metoder illustrerade som tecknad serie. Målet för kreatörerna bakom konceptet var att på ett konkret, minnesvärt och engagerande sätt berätta historier om vetenskap. Men vad tycker då Malin Parmar om att presentera komplicerad forskning i tecknat format?

Är du nöjd med resultatet?
Supernöjd! De har verkligen skapat en spännande och intressant story, samtidigt som koncepten med min forskning lyser igenom.

Detta är en helt annan form av forskningskommunikation än den gängse. Hur var det att tänka i serieformat?
Som tur är behövde jag inte själv kunna tänka eller rita i serieformat. Vi har jobbat tillsammans i ett team, och baserat på det vi pratat om vid våra möten har sen serieskaparna skapat Jojo och hans story.

Har du fått några reaktioner?
Ja absolut. Det finns ett stort intresse för min forskning tex bland patienter och deras anhöriga. ERCcOMICS har öppnat upp intresset och skapat samtal om forskning med personer som jag inte normalt kommunicerar med. Jag tycker det är viktigt att så många som möjligt blir intresserade av forskning och fakta. Genom att använda sig av lite annorlunda format når man olika målgrupper.

Länk till ERCcOMICS

Mer information om Malin Parmars forskning i LUCRIS