Rektor fäller en doktorand för felaktig namnpublicering

Rektor för Lunds universitet fäller en doktorand för avvikelse från god forskningssed. Doktoranden har utan lov angett sin handledare som medförfattare på en vetenskaplig poster.

Anmälan inkom i oktober 2019 från handledaren och rör en poster som presenterats på en internationell konferens i september samma år. På postern står doktoranden och handledaren som författare och därmed som gemensamt ansvariga för posterns innehåll. Handledaren menar dock att doktoranden aldrig frågat om han ville vara medförfattare på postern.

Universitetet har efter en granskning konstaterat att handledaren vare sig tillfrågats om medförfattarskap eller godkänt publicering av postern. Därmed har doktoranden gjort sig skyldig till avvikelse från god forskningssed så som det är definierat i Lunds universitets Riktlinjer om handläggning av ärenden som rör misstänkt avvikelse från god forskningssed vid Lunds universitet.

Ärendet lämnas nu över till Naturvetenskapliga fakulteten för vidare hantering.

Sedan den 1 januari 2020 är det Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed som handlägger ärenden som rör misstänkt avvikelse från god forskningssed, (fastställda 19 december 2019, dnr STYR 2019/855)
Misstankar om allvarliga avvikelser från god forskningssed, så kallad oredlighet i forskning (fabricering, förfalskning och plagiat), hanteras sedan 1 januari 2020 av den nationella Nämnden för prövning av oredlighet i forskning.

En anmälan om misstänkt oredlighet kan delas upp i flera delar beroende på om det förekommer olika typer av frågeställningar. De olika delarna utreds då av båda nämnderna som separata ärenden.

Kontakter:
Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet, 046-222 70 01, torbjorn.von.schantz@rektor.lu.se

Sven Lidin, dekan för Naturvetenskapliga fakulteten, 046 222 82 13, sven.lidin@chem.lu.se

Göran Sandberg, ordförande för Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed, 070- 822 81 46
goran.sandberg@construction.lth.se

Handlingar gällande ärendet: