Pressinbjudan: Lunds universitet överlämnar kvarleva till Australien

Tisdagen den 21 augusti överlämnar Lunds universitet kvarlevan efter en aboriginsk man till Australien. Kvarlevan har funnits i universitetets samlingar sedan 1890-talet och ska nu efter ett beslut från regeringen repatrieras till sitt hemland. Överlämningen görs vid en ceremoni där Australiens ambassadör i Sverige, Jonathan Kenna, samt Lunds universitets rektor Torbjörn von Schantz med flera medverkar.

Media är välkomna att delta i överlämningsceremonin.

Var: Gamla Biskopshuset, Biskopsgatan 1, Lund

När: Den 21 augusti klockan 10.30 – 12.00

10.30 – 11.30 Överlämningsceremoni och tal

11.30 – 12.00 Möjlighet till intervjuer etc.

Medverkar vid pressträffen: Australiens ambassadör i Sverige, Jonathan Kenna, Lunds universitets rektor Torbjörn von Schantz och vicerektor Bo Ahrén, antikvarie Jenny Bergman, Historiska museet i Lund m.fl.

Media ombeds att föranmäla sig till:

Pressansvarig Anna Johansson, kontakt: anna [dot] johansson [at] kommunikation [dot] lu [dot] se, 0709-525251. Hon svarar även på övriga frågor rörande pressträffen.

Media ombeds att föranmäla sig till:

Pressansvarig Anna Johansson, kontakt: anna.johansson@kommunikation.lu.se, 0709-525251. Hon svarar även på övriga frågor rörande pressträffen.