Podden Öppet fall granskar Palmemordet

Christian Dahlman, professor och redaktör för podden Öppet fall, står tillsammans med Per E. Samuelson, en av Sveriges främsta brottmålsadvokater och håller upp en replika av det misstänkta Palme-mordvapnet.

Sju nya poddavsnitt tar sig an mordet på Olof Palme.

Öppet fall är en podcast om uppmärksammade rättsfall som produceras av Lunds universitet. Under juni släpps sju avsnitt om Palmemordet som går igenom hela historien: skotten på Sveavägen den 28 februari 1986, den inledande polisutredningen, rättegången mot Christer Pettersson 1989, privatspanarnas konspirationsteorier och åklagare Krister Peterssons beslut 2020 att lägga ner utredningen och peka ut Stig Engström, också känd som ”Skandiamannen”.

Christian Dahlman, som är redaktör för Öppet fall och professor vid juridiska fakulteten, gör avsnitten om Palmemordet tillsammans med Per E. Samuelson, som är en av Sveriges främsta brottmålsadvokater.

Sammanlagt blir det sju avsnitt om Palmemordet som släpps under juni 2020, med de tre första delarna redan släppta.

Mer om Öppet fall