Omvårdnadsprofessor i regeringens nya forskningsberedning

Bild på Anna Forsberg
Anna Forsberg leg. sjuksköterska och professor i vårdvetenskap med inriktning mot organtransplantation vid Lunds universitet. Bildkälla: Transplantationsstiftelsen

Anna Forsberg leg. sjuksköterska och professor i vårdvetenskap med inriktning mot organtransplantation vid Lunds universitet, har utsetts till ledamot i regeringens nya forskningsberedning. – Det känns fantastiskt hedrande och stort. Jag känner mig stolt och tar uppdraget på stort allvar.

Beredningen ska ledas av forskningsminister Matilda Ernkrans. Temat för forskningsberedningen är kunskap och forskning som stöd för en bättre framtid inom exempelvis miljö, klimat och hälsa.

Vad kommer din roll som rådgivare att innebära?
– Uppdraget startar 11 september så det är lite tidigt att svara på. Min roll kommer sannolikt att vara att beskriva förutsättningar för forskning på olika sätt, men också att utmana etablerade tankesätt och bidra med nytänkande.

Anna Forsberg har många strängar på sin lyra. Som professor vid Institutionen för hälsovetenskaper, Medicinska fakulteten, handlar det om forskning förstås, men också att handleda doktorander, att undervisa och föreläsa runt om i världen. I sin kliniska roll som sjuksköterska leder hon utvecklingsarbetet för personcentrerad och evidensbaserad vård, standardvårdplaner, kliniska handledningsmöten och mycket mer på thoraxavdelningen vid Skånes universitetssjukhus. Att coacha personalen och uppmuntra sjuksköterskor till forskning är ytterligare en käpphäst för Anna Forsberg.

Vilka förväntningar har du på uppdraget?
– Jag förväntar mig att kunna påverka etablerade tankesätt och strukturer samt att lyfta betydelsen av vårdforskning för framtidens hälso- och sjukvård. Regeringen har utsett en grupp med klokskap, bredd och erfarenhet av forskning som jag tror har goda förutsättningar att bidra till en bra forskningsproposition i framtiden.

Länk till pressmeddelande från Regeringskansliet

Övrigar ledamöter i forskningsberedningen är:
Johan Kuylenstierna, adjungerad professor vid institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet. Vice ordförande i Klimatpolitiska rådet.
Olle Lundberg, professor vid institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholms universitet)
Sara Mazur, doktor i fysik, ordförande för forskningsprogrammet WASP ( Wallenberg Autonomous Systems and Software Program)
Elisabet Nihlfors, professor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet
Håkan Pihl, rektor Högskolan Kristianstad
Lisa Salmonsson, doktor i sociologi, universitetslektor vid Örebro universitet
Göran Sandberg, professor i växtfysiologi vid Umeå universitet
Madelene Sandström, före detta vd KK-stiftelsen
Astrid Söderbergh Widding, rektor Stockholms universitet
Tuula Teeri, professor i träbioteknik och molekylär bioteknik, vd Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (Iva)
Mathias Uhlén, professor i mikrobiologi vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH)
Källa: Regeringskansliet

Anna Forsbergs forskning

Anna Forsbergs forskning handlar om motiv för att donera, hinder för att donera och hur vården i samband med vård av en organdonator kan ske på ett så bra sätt som möjligt.

Länk till mer information om Anna Forsbergs forskning i Lunds universitets forskningsportal

Podd Vetenskap och hälsa