Medicinska fakultetens nya ledning från och med januari 2018

Erik Renström, Kristina Åkesson
Erik Renström och Kristina Åkesson, nyvald dekan och prodekan för Medicinska fakulteten under perioden 2018–2020. Foto: Sara Liedholm

Nu är det klart vilka som blir Medicinska fakultetens nya ledning från och med januari 2018. Ny dekan blir professor Erik Renström och ny prodekan blir professor Kristina Åkesson.

Lunds universitets rektor Torbjörn von Schantz har utsett Erik Renström till dekan och Kristina Åkesson till prodekan för Lunds universitets medicinska fakultet under perioden 2018–2020. Rektorsbeslutet föregicks av ett val bland fakultetens medarbetare.

Erik Renström är professor i experimentell endokrinologi och diabetesforskare. Kristina Åkesson är professor i ortopedi och forskar om osteoporos. Båda har erfarenhet av ledaruppdrag inom fakultetens olika verksamheter, men även av nationella uppdrag inom universitets- och forskarvärlden.

– Medicinska fakulteten vid Lunds universitet har stolta traditioner och mår bra, på många vis överträffar den förväntningarna. Samtidigt lever vi i en tid då teknikutveckling och nya kommunikationssätt skapar ett oerhört förändringstryck som kommer att påverka både oss och den omvärld vi utbildar för. Det kommer att krävas intensivt arbete med både fysisk infrastruktur och nya tankesätt för att skapa förutsättningar för fortsatt framgång, säger Erik Renström om det uppdrag kan nu står inför.

– Mycket i mötet med den sjuka människan kommer däremot alltid att vara detsamma. Här är det viktigt att vi håller fast vid tidlösa etiska förhållningssätt när både forskning och hälso- och sjukvården förändras, säger Kristina Åkesson.

Sedan Lunds universitet grundades för 350 år sedan har det bedrivits medicinsk forskning och utbildning i Lund. Forskare vid fakulteten har genom åren stått bakom medicinska framsteg som räddat liv, som exempelvis dialysapparaten och nya sätt att minska dödlighet efter skallskador.

– En fakultet rymmer många aktiviteter och upptäckter som är viktiga i sig själva, men den samspelar också intensivt med platsen där den verkar. En framgångsrik medicinsk fakultet stärker inte bara Lunds universitet, utan skapar ömsesidiga nyttor för hälso- och sjukvården, det regionala näringslivet, Skåne och landet i stort. Detta har varit en framgångsfaktor tidigare och är något vi kommer att värna om i framtiden, säger Erik Renström avslutningsvis.

Johanna Sandahl

Fakta om Medicinska fakulteten

• Medicinska fakulteten vid Lunds universitet bedriver utbildning och forskning inom det hälsovetenskapliga, experimentella och kliniska området.
  • Fakulteten har cirka 2 800 studenter och 1 800 medarbetare, varav drygt 300 professorer, i Lund, Malmö och Helsingborg.
  • Fakulteten har åtta utbildningar på grundnivå och 16 utbildningar på avancerad nivå. De största utbildningarna är läkar- och sjuksköterskeprogrammet.
  • Fakulteten ha runt 1 100 forskarstuderande och varje år sker cirka 150 disputationer.
  • Fakultetens omsättning uppgår till 2,6 miljarder, varav fyra femtedelar går till forskning och en femtedel till utbildning. Fakultetens forskningsverksamhet finansieras till mer än hälften av statliga anslag och statliga rådsbidrag, resterande finansiering kommer främst från stiftelser.

Erik Renström, erik.renstrom@med.lu.se, 0705 223 398

Kristina Åkesson, kristina.akesson@med.lu.se, 070 561 47 20