MAX IV-stipendiater: Värdefullt med teknisk kunskap och nya nätverk

porträtt av kvinna vid vetenskaplig utrustning
Neama Imam från Egypten i kontrollrummet vid strålröret Balder. Foto: Laura Hrastar, MAX IV

Neama Imam från Egypten och Saeed Saedy från Iran är två av höstens stipendiater vid MAX IV. De är bägge mycket tacksamma för att de fick chansen.
– Vid MAX IV finns så många erfarna forskare så därför är möjligheten att skapa bra nätverk goda, säger Saeed Saedy.

Han har lärt sig mycket under stipendietiden i Lund.

– Nu vet jag hur man genererar elektronstrålen, hur man underhåller den inuti lagringsringen, hur insättningselementen skapar stålningen och hur optiken fungerar.

Saaed Saedy har en doktorsexamen i nanoteknologi och en bakgrund inom kemiteknik och vill bli en oberoende forskare och helst professor så småningom.

Neama Imam är docent i nanoteknologi och har sitt forskningsfokus inom solcells- och belysningsapplikationer. Hon vill bland annat bidra till att lösa energi­kriser. I Lund har hon också samarbetat med Jens Ühlig på kemisk fysik.

– Jag har fått möjligheten att lösa olika vetenskapliga problem i mitt forsknings­arbete och samtidigt blivit en del av ett otroligt vetenskapligt nätverk inom kemisk fysik, säger hon.

Saima Rasheed var den första forskaren som fick komma till MAX IV och hon är biträdande professor vid universitetet i Karachi i Pakistan. Hon har tidigare erfarenheter av SESAME-stipendier och har deltagit i ett utbildningsprogram för unga forsknings­administratörer i Hamburg. Hon är nu mentor för tre forskare i Karachi och är säker på att den vetenskapliga utbildningen hon fått på MAX IV kommer att hjälpa henne att stötta sina forskare ännu bättre.

– Vi behöver verkligen utbildning och jag kommer att uppmuntra dem att göra sitt allra bästa inom vetenskapen, att uppfylla sin vetenskapliga potential till fullo som ju är huvudmålet för SESAME, säger hon.