Många och olika pollinerande insekter ger fina jordgubbar till midsommar

Lina Herbertsson med jordgubbar
Lina Herbertsson Fotograf: Kennet Ruona

Riklig pollinering med många och olika pollinerande insekter ger jordgubbar som växer snabbare, har jämnare form, väger mer och har bättre hållbarhet än om jordgubbsplantorna endast besöks av ett fåtal pollinerande insekter.

Varmt och soligt väder i maj månad har gett gynnsamma förutsättningar för alla som odlar jordgubbar. Men jordgubbsplantor behöver mer än sol och fint väder för att producera jordgubbar.

Jordgubbar är ett av många livsmedel som är beroende av pollinerande insekter.
– Jordgubbsplantor vars blommor får besök av många och av olika typer av pollinerande insekter får jordgubbar som växer snabbare, har jämnare form, väger mer och håller längre än de jordgubbsplantor som endast pollinerats av ett fåtal eller av liknande insekter, säger Lina Herbertsson, forskare vid Centrum för miljö- och klimatforskning på Lunds universitet.

Jordgubbsplanta med humla
Jordgubbsplanta som pollineras av en humla Fotograf: Kennet Ruona

Goda förutsättningar för bin, humlor, fjärilar och andra pollinerande insekter bidrar till att vi kan njuta av fina jordgubbar till midsommar.
– Ett varierat landskap med mycket oplöjd mark, som hagar, ängar och obrukade fältkanter ger både mat och boplatser som pollinerande insekter behöver, säger Lina Herbertsson.

Villaträdgårdar och parker kan också vara bra miljöer för pollinerande insekter.
– Kompost, rishögar och gamla stubbar är bra boplatser och så är det viktigt att tänka på att insekterna behöver tillgång till mat från tidig vår till sen sommar, berättar Lina Herbertsson.

Sälg, hassel och vårblommor som scilla och andra lökväxter ger pollinerarna en bra start på året och kan locka dem till trädgården redan innan jordgubbs- och äppelblommorna slår ut.  I kombination med klöver, kärleksört och olika kryddväxter som timjan, lavendel och kungsmynta ger dessa växter en lång säsong med pollen och nektar i trädgården.

När blommor som inte brukar slå ut förrän under högsommaren står i full blom redan i maj månad ökar risken för matbrist under senare delen av sommaren.
– I år, när försommaren har varit ovanligt varm och torr, är det särskilt viktigt att tänka på att det finns tillräckligt med mat för pollinerande insekter under hela säsongen. Därför är det bra att i så stor utsträckning som möjligt spara de blommor som finns och till exempel vänta med att klippa gräsmattor eller vägkanter, säger Lina Herbertsson.