Lunds universitet startar näringslivsråd

Lunds universitet startar nu ett näringslivsråd med företrädare på ledande befattningar från näringslivet i regionen. Syftet är att skapa ett naturligt forum för samverkan och där frågor kring regional utveckling, forskning, utbildning, innovation och infrastruktur diskuteras.

Till det första näringslivsrådet den 17 november har ett 20-tal företrädare för näringslivet bjudits in på temat MAX IV och innovationsprocessen. Men tanken är, enligt universitetets vicerektor Bo Ahrén, att ämnena för diskussionerna i rådet ska variera och därmed kan också representanterna som bjuds in variera.

- Vi vill gärna ha nära samverkan med näringslivet för att få idéer och feedback på universitetets inriktning inom utbildning, forskning och innovation. Samtidigt ska näringslivet få en naturlig ingång till universitetsledningen och det är viktigt inte minst gällande de regionala utvecklingsfrågorna, säger vicerektor Bo Ahrén som är ansvarig för samverkan vid Lunds universitet.

Lunds universitet har många kopplingar med näringslivet redan, t.ex på fakultetsnivå, genom innovationssystemet LU Innovation System och Donatorrelationer.

- Det här forumet ersätter inte på något vis de redan etablerade samverkansformer som finns vid universitetet utan ska ses som en förstärkning av dialogen mellan universitet och näringsliv, säger Bo Ahrén.

Universitetets representanter i näringslivsrådet är rektor och vicerektor från universitetsledningen, rektorerna för LTH och Ekonomihögskolan samt universitetets innovationsdirektör.