Lunds universitet satsar på uppdragsutbildning

Bild på pennor och en dator

Lunds universitet anställer nu ett antal nya affärsutvecklare till uppdragsutbildning. Satsningen är en del av ett strategiskt arbete för att stärka samverkan med näringslivet och den offentliga sektorn och ska bidra till att samhället står rustat för stora förändringar och utmaningar. Satsningen tillförs utvecklingsresurser under tre år.

Lunds universitet har under en längre tid sett över hur uppdragsutbildningen kan utvecklas som en del i det livslånga lärandet. När samhället står för stora förändringar behövs kompetensutveckling och vidareutbildning bland yrkesverksamma som står inför nya utmaningar.

Lunds universitet bedriver uppdragsutbildning vid flera fakulteter och dagens avdelning för uppdragsutbildning omsätter cirka 75 miljoner kronor om året. Målet med satsningen är att universitetets hela ämnesbredd ännu mer ska komma till användning i framtidens uppdragsutbildning och att verksamheten ska kunna skalas upp på ett hållbart sätt. Ett steg i detta är att anställa fler personer inom affärsutveckling som ska stärka den kompetens som redan finns inom universitetet. Genom förstärkningen kan flera program och kurser skapas och skräddarsys för en regional, nationell och internationell marknad.

Redan nu planerar Lunds universitet för nya utbildningar som kräver kompetenser inom flera områden, t.ex inom artificiell intelligens, AI, och utbildningar i skärningspunkten mellan teknik och ekonomi.
Med den nya satsningen vill dessutom universitetet stimulera samverkan med näringslivet. I dag står den offentliga sektorn för cirka 80 procent av uppdragsutbildningens omsättning.

-    Lunds universitet är en attraktiv partner. Vår bredd, höga utbildningskvalitet och attraktiva kunskapsfält gör att vi ser möjligheter att skala upp vår uppdragsutbildning mot näringslivet, säger Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet.

Som en konsekvens av att Lunds universitet stärker sin egen uppdragsutbildning och enbart låter lärare bedriva uppdragsutbildning inom ramen för sin anställning kan andra fristående organisationer inte använda lärarkompetensen från universitetet.

-    Lunds universitet är ett starkt varumärke och det gäller utbildning, forskning och uppdragsutbildning. Vår styrka är att vi kan göra samma kvalitetssäkring av uppdragsutbildning som vi kan med forskning och ordinarie utbildning, säger Torbjörn von Schantz.

Som en del i satsningen avser universitetet att internt inrätta ett nytt utskott enbart för pedagogisk utveckling och kvalitet i uppdragsutbildning. I samarbete med representanter från omvärlden samt institutioner skapas ett idéforum som ska hålla örat mot omvärldens behov och säkra tillgång och efterfrågan på uppdragsutbildning.
Universitetet avsätter uppstarts- och utvecklingsresurser under tre år för denna satsning.

FAKTA Lunds universitets uppdragsutbildning inom Avdelningen för uppdragsutbildning, siffror för 2017:

•    Uppdragsutbildningen omsatte 75 miljoner kronor
•    136 uppdragsutbildningar genomfördes, med en genomsnittslängd på sex månader
•    Drygt 3100 deltagare gick en uppdragsutbildning, varav drygt 20 procent var internationella deltagare
•    Andelen offentliga kunder var cirka 25 procent, men stod för cirka 78 procent av omsättningen
•    Fördelningen mellan internationella och nationella företag eller organisationer som beställde utbildningar var cirka 15/85
•    Lunds universitet har det senaste året haft cirka 300 arbetsgivare som beställare och nyttjare av uppdragsutbildningar. Kunderna finns på såväl den lokala och nationella marknaden som den internationella marknaden.

För mer om satsningen kontakta:
Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet, e-post: torbjorn.von_schantz@rektor.lu.se, 046 222 70 01

För frågor om organisation och utveckling för LU:s uppdragsutbildning:
Susanne Kristensson, förvaltningschef, susanne.kristensson@rektor.lu.se, tel: 046-222 70 02
Susanne Norrman, chef för Avdelningen för uppdragsutbildning (LUCE), susanne.norrman@education.lu.se, tel: 46 222 07 55