Lunds universitet inför obligatorisk doktorandkurs i forskningsetik

Lunds universitet satsar brett på forskningsetik genom att införa en obligatorisk kurs för samtliga doktorander vid de åtta fakulteterna. Kursen omfattar tre poäng och ska möta såväl universitetsgemensamma som ämnesspecifika frågor.

- Jag ser flera fördelar med en gemensam obligatorisk utbildning. Dels säkerställer vi kvaliteten och genomförandet, dels säkerställer vi att alla som fullföljer universitetets forskarutbildning får kunskaper i etik och forskningsintegritet samt vilka regler som gäller. Därmed förebyggs framtida oegentligheter och forskningsskandaler, säger Lunds universitets rektor Torbjörn von Schantz.

Utbildningen omfattar tre högskolepoäng och innehåller både gemensamma och ämnesanpassade moment. Utvecklingen inleds under 2019 och utbildningen ska vara fullt utbyggd 2021 och då ges till alla nyantagna doktorander. Utbildningen utvecklas vid Avdelningen för medicinsk etik på Medicinska fakulteteten i samarbete med respektive fakultet. En ny lektor inom ämnet forskningsetik knyts till utbildningen.

Utbildning för doktorander i forskningsetik sker idag vid Lunds universitet, men i olika omfattning och utformning. Två fakulteter, Medicin och Samhällsvetenskap, har redan idag obligatoriska utbildningar för sina doktorander. Totalt har Lunds universitet cirka 2 600 forskarstuderande och cirka 500 nya antas varje år.

För mer information om doktorandkursen i forskningsetik kontakta:
Bo-Anders Jönsson, Lunds universitets vicerektor och ordförande i Forskarutbildningsnämnden, e-post: bo-anders.jonsson@rektor.lu.se; telefon: 0708-18 31 47