Lundaforskarna: så kan du ha en hållbar sommar

Bild på en segelbåt till havs
Segelbåt är ett av många alternativ till att ta flyget.

Mycket av det vi förknippar med sommar kan påverka klimatet negativt – resor, turistande, och maten på grillen. Men det går att njuta utan att tära på miljön. Här listar forskare från Lunds universitet sina bästa tips för en hållbar sommar.

Tips från Kimberly Nicholas, forskare vid Lund University Centre for Sustainability Studies:

• Välj bort flyget och bilen och ta dig till din destination med tåg, cykel eller varför inte segelbåt!
  • Semestra hemma: upptäck dina lokala omgivningar och naturen, och ta tillfället i akt att vara fysiskt aktiv genom att vandra, klättra, paddla, eller simma.
  • Läs i hammocken - och gör en inre resa.
  • Ät vegetariskt, t.ex. om du ska grilla. Att äta kött är en stor miljöbov.

– Att välja bort flyget är det absolut snabbaste sättet att minska dina utsläpp, och samtidigt ha en hållbar sommar. Att flyga är otroligt utsläppsintensivt och verkligen skadligt för klimatet, säger Kimberly Nicholas.

– När man tar tåget blir resan en del av semestern. Du kan besöka orter på vägen och uppleva nya kulturer. Du kan också utmana dig själv och försöka besöka alla dina lokala sevärdheter: kan du vandra, cykla eller paddla dit?

Tips från Oksana Mont, professor i hållbar konsumtion vid Internationella miljöinstitutet:

• Utforska ditt närområde, i Skåne finns det möjligheter till att uppleva kultur, historia och sol och bad.
  • Välj aktiviteter du kan ta dig till utan att åka bil. I de flesta kommuner finns bibliotek, simhall och parker tillgängliga.
  • Res tillsammans med andra om du ska ta dig längre bort så blir inte utsläppen per person lika stora.
  • Odla dina egna grönsaker om möjlighet finns. Det är både gott och en mysig sommaraktivitet.
  • Sylta, safta och lägg in grönsaker – det har du glädje av hela hösten.
  • Köp din mat från olika matkooperativ och bönder i området. Det värnar både miljön och stöttar lokala initiativ.

– Sommar måste inte vara synonymt med att åka någonstans. Du kan ha det lika bra i ditt eget närområde. Förutsatt att du har möjligheter att ta dig till bad och andra rekreationsområden, säger Oksana Mont.

Om du ändå reser utomlands finns det en del saker du kan tänka på som gynnar miljön och den lokala ekonomin enligt Oksana Mont:

• Undvik all-inclusive, det är inte socialt och miljöhållbart i längden och leder ofta till överkonsumtion och matsvinn.
  • Välj hålbarhetscertifierade hotell och destinationer om möjligheten finns.
  • Konsumera lokalt. Då stödjer du lokala företagare och regionen.
  • Sopsortera. Ta hand om plast och kartongförpackningar och återvinn dem om landet du turistar i har sopsortering.
  • Tänk på hur du konsumerar: använd samma vattenflaskor och fyll på från dunkar om det är möjligt.
  • Slösa inte med vatten: exempelvis när du borstar tänderna, tvättar dig och lagar mat.
  • Byt inte handdukar varje dag om du bor på hotell.

– Att leva hållbart handlar också om social hållbarhet. Om att stödja den lokala ekonomin att växa. Det kan handla om att köpa lokal mat och besöka lokala turistattraktioner, avslutar Oksana Mont.

Kimberly Nicholas
Kimberly.nicholas@lucsus.lu.se