Lund Contemporary drog storpublik

Tonsättare och dirigenter tackar för applåderna efter den stora körkonserten "9-9-9" under Lund Contemporary 2019.

Lund Contemporary 2019 lockade en månghövdad publik. Under helgen kom totalt ca 1350 besökare. Festivalen bjöd på 10 olika evenemang och mer än 30 världspremiärer av nyskrivna musikstycken.

Liksom första upplagan av festivalen, för två år sedan, blev årets Lund Contemporary en publiksuccé, med total 1350 besök. Festivalen hade även i år ett varierat program med alltifrån storskalig ensemble- och körmusik till solo- och kammarmusik, och ett par mer experimentella inslag. De sammanlagt över 30 uruppförandena under festivalen var komponerade både av professionella tonsättare och av musikhögskolestudenter och unga elever från lokala musik- och kulturskolor.

Lund Contemporary 2019 arrangerades av Odeum i samverkan med flera lokala och regionala aktörer och musikinstitutioner. Festivalen gick av stapeln 7-10 februari.

Förhoppningen är nu att arrangera en tredje Lund Contemporary år 2021.

Se hela programmet för Lund Contemporary 2019 här