– LU ska ha hållbara kostalternativ men individen får välja

Porträtt av man med slips
Rektor Torbjörn von Schantz Foto:Kennet Ruona

Ett universitet som tar fram kunskap om hållbarhet och klimatpåverkan bör leva som det lär.
Det anser rektor Torbjörn von Schantz.

I universitetets miljöhandlingsplan 2017–2019 nämns inte mat. I ett mejl frågade LUM universitetets rektor Torbjörn von Schantz varför.
– Gällande mat har vi i stället valt att rutinmässigt verka för att öka efterfrågan på hållbara måltider, däribland ekologisk och fairtrademärkt mat liksom vegetariska alternativ.

Tycker du att vegetarisk kost bör vara förstahandsalternativ på olika nivåer inom universitetet?

– Jag tycker det är utmärkt att alla verksamheter ser över hur de kan bidra till ett hållbart samhälle på bästa sätt. Jag lämnar det dock upp till varje verksamhet att bestämma hur de vill göra gällande just vegetarisk kost som förstahandsalternativ.

Tycker du att en myndighet har större ansvar än exempelvis företag att gå i bräschen för minskad klimatpåverkan?

– Alla behöver bidra, men universitet som tar fram kunskap om hållbarhet och klimatpåverkan bör ju leva som det lär.

Uppfattar du att mat är en känsligare fråga än resor?

– Allt fler efterfrågar vegetarisk mat av olika skäl. Vad gäller att minska LU:s klimatavtryck är jag mer bekymrad över vårt flygresande eftersom det är svårt att minska flygandet samtidigt som vi strävar efter ökad internationalisering. Där har vi en målkonflikt.
I grund och botten är det upp till varje individ att ta ansvar och göra sina egna val, betonar Torbjörn von Schantz. Universitetet ska se till att det finns hållbara alternativ i kaféer och restauranger som är kopplade till verksamheten. Och uppmuntra hållbara beställningar.
Hållbarhetsforum har tagit fram en kravlista som hjälp för den som vill anordna ett hållbart event som hittas via www.hallbarhet.lu.se/event