Jan Sundquist vid Lunds universitet, Centrum för primärvårdsforskning, får ERC Advanced Grant

Jan Sundquist
Jan Sundquist. Foto: Johan Bävman

Professor och distriktsläkare Jan Sundquist vid Lunds Universitet, Institutionen för Kliniska vetenskaper i Malmö, Centrum för primärvårdsforskning, har av European Research Council tilldelats ERC Advanced Grant i utlysningen 2017. ERC Advanced Grants (ERC AdG) delas ut till de mest etablerade och världsledande forskningsledarna för att stödja excellent och innovativ forskning.

Professor Jan Sundquist forskar bland annat på sjukdomsmekanismer och behandling av depression, ångest och stressrelaterade besvär, vanliga tillstånd hos patienterna i primärvården. För att besvara medicinska frågeställningar som är relevanta särskilt i primärvården, arbetar Jan Sundquist och hans forskarkollegor med olika vetenskapliga metoder, t.ex. avancerade statistiska metoder för komplexa analyser av registerdata, kliniska randomiserade studier, experimentella studier, och implementering av nya behandlingsmetoder i primärvården. Detta är möjligt vid Centrum för primärvårdsforskning (CPF) som är ett samarbete mellan Lunds universitet och Region Skåne.

Projektet som Jan Sundquist nu får ERC AdG för heter "Bostadsområdet, inverkan av kamrater och familj på psykisk ohälsa och missbruk hos invandrare och deras barn"

Jan Sundquist och hans medarbetare ska identifiera faktorer på flera nivåer i bostadsområdet och hos kamrater och familj, som kan skydda från psykisk ohälsa och missbruk hos första och andra generationens invandrare.

– Att få ett så här stort anslag till forskning vid Lunds Universitet, Centrum för primärvårdsforskning, är mycket glädjande och ett erkännande till vår plattform som skapades genom ett samarbete mellan Lunds universitet och Region Skåne för snart 10 år sedan. Men det är även ett erkännande till alla de som är verksamma vid forskningsplattformen.

– Anslaget ger mig och mina medarbetare möjlighet att utveckla forskningen vid Lunds universitet med tonvikt på psykisk ohälsa och missbruk hos utsatta individer. Anslaget innebär även en möjlighet att testa nya idéer tillsammans med de mest eminenta kollegor som går att uppbringa, avslutar Jan Sundquist.

Mer information om ERC AdG och utlysningen 2017 i pressmeddelande från European research Council

Bertil Kjellberg

Fakta ERC AdG

ERC:s uppdrag är att främja forskning av högsta kvalité genom omfattande och långsiktig finansiering. Anslagen söks i internationell konkurrens med vetenskaplig excellens som enda urvalskriterium. Advanced Grants(AdG) gäller för maximalt 5 år och 2,5 miljoner Euro, och ges till seniora forskare som vill starta nydanande och okonventionella projekt

Om CPF

Centrum för primärvårdsforskning (CPF) är ett samarbete mellan Region Skåne och Lunds universitet. CPF ska, med primärvården som bas, bedriva världsledande forskning genom aktivt utbyte av kunskaper mellan grundforskning, epidemiologi och patientnära, klinisk forskning. Forskningens syfte är att ge vetenskapligt underlag för bättre hälsa och välbefinnande hos den befolkning som primärvården har som uppgift att tjäna.