Indien och Sydasien i fokus i nytt samarbete med Utrikespolitiska institutet

Nätverket för Sydasienstudier (SASNET) och Utrikespolitiska institutet inleder forskningssamarbete med fokus på Indien och Sydasien. Samarbetet är långsiktigt och ambitionen är att bygga en stark forskningsmiljö som står sig väl i europeisk konkurrens.

Asien får en allt mer framträdande politisk och ekonomisk roll i världspolitiken och händelser i regionen får konsekvenser för hela världen. Sydasien (Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, Indien, Maldiverna, Nepal, Pakistan och Sri Lanka) är hem till en sjättedel av jordens befolkning. Indien beräknas att vara världens tredje största ekonomi inom ett par decennier. Ländernas befolkningar är unga och förändringsbenägna.

Samtidigt hotas regionens stabilitet och enorma ekonomiska potential av eventuella framtida konflikter mellan kärnvapenstaterna Indien och Pakistan, krisen i Afghanistan och spänningar mellan Indien och Kina. Sammantaget finns ett stort behov av ökad kunskap om regionen och dess förbindelser med andra delar av Asien och världen. Därför inleder nu Utrikespolitiska institutet (UI) och SASNET vid Lunds universitet ett långsiktigt samarbete för forskning och analys av Sydasien.

– Sverige har alltid hållit Sydasien i skymundan jämfört med Kina och Östasien, vilket är olyckligt. Utvecklingen i Indien och Sydasien är oerhört viktig för Sverige och Europa, vilket detta samarbete kommer ge oss möjlighet att lyfta fram, både i den allmänna debatten och till beslutsfattare, säger Andreas Johansson, forskare vid Lunds universitet och ansvarig på SASNET.

Sydasien-samarbetet mellan UI och SASNET blir det första av sitt slag i Sverige och kommer föra samman två starka forskningsmiljöer med kompetens inom flera ämnesområden. Tillsammans hoppas de etablera en stark forskningsmiljö som kan locka till sig nya forskare och utveckla internationella samarbeten. Samarbetet möjliggör från start ett utbyte av kunskap och forskare mellan de båda institutionerna.
Läs hela pressmeddelandet på Utrikespolitiska institutets hemsida

SASNET skapades gemensamt av SIDA och Lunds universitet för femton år sedan i syfte att utgöra ett forskarnätverk för att samla, stimulera och utveckla forskning och undervisning om Sydasien (Afghanistan, Indien, Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka, Nepal, Maldiverna och Bhutan) vid svenska universitet. Fram till 2010 var SASNET således ett nationellt nätverk. Därefter omvandlades det till att i huvudsak stimulera och stödja relevant verksamhet vid Lunds universitet. Idag är SASNET ett väl inarbetat nätverk och en ledande kraft för skandinavisk forskning om Sydasien med stark förankring vid universitet i Sydasien (huvudsakligen i Indien) och väl känt också av sydasiatiska myndigheter.