Hedersdoktorer vid Medicinska fakulteten 2019

Företagsbyggaren och mecenaten Bo Hjelt och den internationellt framstående glykobiologiforskaren professor Henrik Clausen blir hedersdoktorer vid Medicinska fakulteten 2019. De kommer att promoveras i Lunds domkyrka den 24 maj 2019.

Bo Hjelt, född i Finland och uppvuxen i Sverige, är en entreprenör som framgångsrikt byggt upp det multinationella företaget Corporate Development. Vid sidan av sitt värv inom näringslivet har Bo Hjelt ett genuint intresse för forskning. Han bildade 1986 stiftelsen The Bo Hjelt Foundation for Spina Bifida in memory of Madeleine Hjelt, vars syfte är att stödja forskning som förebygger ryggmärgsbråck (spina bifida). Den numera världsomfattande rekommendationen att ge folsyra till gravida kvinnor för att förebygga ryggmärgsbråck på fostret, är sprungen ur forskning som stöttats av stiftelsen.

Under de senaste tio åren har han genom stiftelsen The Bo and Kerstin Hjelt Diabetes Foundation stöttat diabetesforskningen vid Lunds universitet. Unga forskare vid universitetet har fått värdefullt finansiellt stöd till forskning om sjukdomen och dess komplikationer med det långsiktiga målet att förebygga och bota diabetes.

- Bo Hjelt brinner för akademisk forskning som syftar till botandet och preventionen av sjukdomar. Han är också grundare av en konststiftelse, Allan and Bo Hjelt Art Foundation. Titeln som hedersdoktor knyter humanisten och världsmedborgaren Bo Hjelt närmare till Sverige och Lunds universitet, konstaterar professor emeritus Claes Wollheim.

Professor Henrik Clausen, verksam vid Köpenhamns universitet, är en internationellt framstående forskare inom det viktiga forskningsområdet glykobiologi. Han har särskilt bidragit till kunskapen om de enzymer som bygger upp och bryter ned kolhydratkedjor, viktiga för alla livsprocesser. Mest känd är han kanske för sin insats för att identifiera enzymerna och klona generna bakom ABO-systemet och andra blodgrupper av kolhydratnatur. Dessa upptäckter öppnade möjligheten att fastställa människans blodgrupper med DNA-teknik, vilket har fått en viktig praktisk betydelse vid transplantation och blodtransfusion. Han ligger också bakom den uppmärksammade upptäckten av en helt ny enzymfamilj som kan omvandla blodgrupp A och B till universalblodet O. Henrik Clausen har genom åren samverkat med många forskare vid Lunds universitet.

- Professor Clausen är en enastående forskare med en talang utöver det vanliga för att tänka utanför boxen, säger Martin L Olsson, vicedekan vid Medicinska fakulteten och professor i transfusionsmedicin.
- Hans betydelse för den glykobiologiska forskningen vid Lunds universitet kan knappast överdrivas. Genom att generöst bjuda på sin expertis och sitt världsomspännande nätverk har Clausen under decennier ständigt höjt nivån på såväl forskning som utbildning inom ämnet i regionen.

Johanna Sandahl

Kontakt

Claes B. Wollheim, professor emeritus vid Lunds universitet, claes.wollheim@med.lu.se , Claes.Wollheim@unige.ch
Martin L Olsson, professor vid Lunds universitet, 040-222 32 07, martin_l.olsson@med.lu.se