Hållbarhetsveckan manar till omställning

Collage -En snigel kryper i en nedåtgående kurva med höghussiluett bakom sig
Tillväxt eller nerväxt är temat för Debatt i Lund under Hållbarhetsveckan. Illustration:Catrin Jakobsson.

Under Hållbarhetsveckan kan du få höra psykologers tips om hur man kan bli av med sin klimatångest genom att agera. Eller uppleva en jordbävning genom ett virtuellt spel, konstvandra i Botaniska trädgården eller lära dig ta hand om överblivet bröd för att undvika matsvinn. Den 8 -13 april är det dags.

Universitetet ordnar för tredje året i rad en hållbarhetsvecka tillsammans med studenter, kommunen, SLU och andra organisationer och företag. Programmet innehåller ett 50-tal aktiviteter – från föreläsningar, paneldebatter, workshops och utställningar.
– Hållbarhetsveckan är en kraftsamling med både allvarliga frågeställningar och hoppfulla framtidsvisioner, säger Jenny Hansson som är projektledare för veckan vid LU.

Fyra olika slags omställningar

I år är temat Transforming our World - med fokus på de globala målen för hållbar utveckling. Hållbarhetsveckans program handlar om fyra olika omställningar– hur städer behöver förändras, hur matproduktionen behöver ändras, om det hållbara arbetslivet och slutligen om hur berättelser om hållbarhet kan nå in och verkligen påverka människor. Som människor suktar vi efter berättelser med karismatiska hjältar, klara motiv, tydlig orsak och verkan och vi kan förena det med en vetenskapligt korrekt berättelse. Detta sista tema utforskar bland annat den ambitiösa kommunikationen runt Agenda 2030 och FNs globala mål, som fått stort genomslag.
Det blir fler utställningar än vanligt under Hållbarhetsveckan och en av dem heter Carbon Ruins. Den är tänkt som ett museum över en svunnen tid, fossileran, och de objekt vi lämnat bakom oss. Till exempel kan man beskåda bonuspoängkort för ”freenet flyers”, asfalt, konstgräs och olika plastföremål.

Hållbart byggande på Brunnshög

Ett frukostseminarium handlar om det hållbara och innovativa byggande som pågår i stadsdelen Brunnshög. LKF presenterar ett passivt flerfamiljshus under konstruktion med tillhörande elbilpool och ellådcyklar och forskaren Marwa Dabaieh ett hus av lera, vass och trä. Huset går snabbt att montera för till exempel flyktingar – eller studenter – och är ett plusenergihus som skapar mer energi än vad det förbrukar.
– Jag vill visa att det går att bygga bra tillfälliga bostäder snabbt utan att slita på planeten i onödan, säger Marwa Dabaieh,

Upplev naturkatastrofer med hjälp av virtual reality

I Virtual Reality-labbet på Ingvar Kamprad Design Centrum kan man testa fyra olika hållbarhetsspel. Ett av dem låter dig känna på den hårda verklighet som bönderna upplever när regnen slutar komma, ett annat spel visar hur en jordbävning känns och ett tredje hur man väljer rätt om man vill konsumera hållbart.
Bland många föreläsningar och paneldebatter finns Debatt i Lund som diskuterar nerväxt kontra tillväxt och Ekonomihögskolans föreläsningar där man bland annat diskuterar en hållbarhetsfråga under uppsegling.
– Det handlar om skatter som är en hållbarhetsfråga som blir allt viktigare, särskilt inom näringslivet. Att skatteplanera mer eller mindre aggressivt undergräver ofta hållbarhetsambitioner, säger Jenny Hansson.

Hela programmet under Hållbarhetsveckan