Hållbarhetsveckan: Globala utmaningar på agendan

Hållbarhetsveckan 2018

För andra året i rad samlas ledande forskare vid Lunds universitet, politiker, företag, kommuner och viktiga samhällsaktörer under Hållbarhetsveckan den 23–28 april. Miljöminister Karolina Skog och människorättsjuristen Parul Sharma är några av dem som medverkar.
Syftet: att gemensamt hitta lösningar på några av vår tids största samhällsutmaningar.

Hur ska framtidens städer se ut? Hur viktiga är egentligen våra personliga val för klimatet? Vad händer om de vilda bina försvinner och hur blir vi av med plasten i naturen? Hållbarhetsveckan innehåller ett 50-tal arrangemang som sätter fokus på allt från konsumtion och mode till nanoteknologi och framtidens städer.

– Klimatet och förutsättningarna för kommande generationer att leva i en hållbar värld är högaktuella frågor inte minst inför höstens val. Hållbarhetsveckan är ett forum för forskare, beslutsfattare och andra viktiga intressenter att mötas över gränserna, säger Jenny Hansson, projektledare vid Lunds universitet.

Veckan är ett samarrangemang mellan Lunds universitet och Lunds kommun, som även engagerar ett stort antal organisationer, företag och myndigheter – liksom lundabor och andra i regionen som arbetar för en hållbar framtid. Under sex dagar möts det globala och det lokala. Konst möter vetenskap. Osäkerhet möter fakta. Vägvisare framåt är de 17 globala hållbarhetsmålen.

Veckan avslutas med en späckad festivaldag, med roliga och hållbara aktiviteter på Stenkrossen, lördagen 28 april. Mer än 50 olika aktörer från föreningsliv, företag och offentliga organisationer deltar, och dagen innehåller bland annat politisk debatt om hållbarhet, aktiviteter för barn, fotoutställning, musik och ekomarknad.

– Vi vill att människor ska mötas och utbyta erfarenheter och tankar för att tillsammans hitta vägar mot ett hållbart samhälle. Vi hälsar alla varmt välkomna till en inspirerande vecka om att gå från tanke till handling!

För mer information och program: www.hallbarhet.lu.se/hallbarhetsvecka-2018