Futurasamtal #4: Om språktest och medborgarskap

Två svenska pass

LU Futura - Lunds universtets tankesmedja för framtidsfrågor bjuder in till dialogmöte om medborgarskap och språktest.
Bland de 73 punkter som S, MP, L och C enades om i Januariöverenskommelsen finns krav på att införa ett språktest för att få svenskt medborgarskap. Vid Futurasamtal#4 ställer vi följande frågor: Är ett språktest för medborgarskap motiverande för språkinlärning? Går det att säga vilka språkliga kunskaper som behövs för att vara svensk medborgare? Påskyndas integrationen om högre krav ställs på medborgarskapet? Och vad innebär det egentligen att vara medborgare?

Varmt välkommen att diskutera för- och nackdelar med språktest som krav för medborgarskap!

På plats finns:
Kenneth Hyltenstam, professor emeritus i tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet
Anna Tegunimataka, ekonomhistoriker från Lund som jämfört utfall kring olika länders medborgarskapspolitik
Christian Fernandez, statsvetare från Malmö universitet som forskar om medborgarskap och mångkulturalism
Jonas Granfeldt, samtalsledare, professor i fransk språkvetenskap och verksam i LU Futura

Dessutom finns övriga medlemmar i tankesmedjan LU Futura på plats samt inbjudna politiker, lärare och andra intresserade av frågor som rör medborgarskap.

Vad: Ett öppet och initierat samtal kring medborgarskap och språktest
När: 27 augusti, kl 16-17.30
Var: Pufendorfinstitutet, Biskopsgatan 3, Lund