Från fylleslag till teambuilding

Studenter i teknologoveraller leker stafett med läskbackar.
Många kreativa lekar pågår utanför Maskinsektionen. Här backstafett. Foto Kennet Ruona

En möjlighet att få nya vänner och ett roligt sätt att rivstarta sitt studentliv. Men också fläckad av dåligt rykte om alkoholhets, pennalism och sexism. LUM tog tempen på årets nollning och fann på LTH en välorganiserad, kreativ och inledningsvis nykter mottagning av nya studenter.

Studenter i overaller leker.
Många kreativa lekar pågår utanför Maskinsektionen Foto: Kennet Ruona

Årets nollegeneral Jakob Nilsson kommer halvspringande, något sen, i full romar-utstyrsel med gungande blå mantel med guldfransar genom grupperna av overallklädda studenter som leker och tävlar utanför Maskinhuset.

– Förlåt att jag är sen, det är intensivt nu. Åh, de här skorna är inte sköna att springa i, vi i fick ta de billigaste eftersom de lyxiga mantlarna övertrasserade kontot, säger han.

Jakob Nilsson har jobbat på heltid med nollningen sedan i januari och har det övergripande ansvaret för att jätteprogrammet fungerar tillsammans med sina överstar, staben eller phösen som de kallas. Nollning förekommer på många av utbildningarna i Lund, mer eller mindre ambitiöst. Men på LTH är den som störst, en väldirigerad jätte-apparat. Under fem veckor uppmuntras nya studenter att gå på sittningar, leka sig runt i centrala Lund, bada i sjön Sjön, åka på övernattningar, gå på nation och komma in i gänget på sin sektion.

För några år sedan omstrukturerades nollningen för att slippa ifrån avarterna, och för att inkludera fler grupper av studenter, till exempel de som inte dricker alkohol.

– Samhället har utvecklats och det har nollningen på LTH också. Å andra sidan kan jag inte jämföra med hur det var för ett antal år sedan eftersom jag inte var här då, säger nollegeneralen.

Fokus flyttades från gemensam fylla till teambuilding på olika sätt. Nollningen har tidigare lett till en del kulturkrockar för ut-bytesstudenterna som ibland har valt bort den, bland annat på grund av alkoholintaget. Men nu satsas mer resurser på att få de internationella studenterna att delta. Fler faddrar avsätts, som kan hjälpa till med allt möjligt, från bostadsproblem till jojokort.

– Det har gått från att vara mer löst ordnat till genomtänkt, från att ses och supa till att det finns en tanke. Alla nya studenter ska få bästa chansen att komma in i studentlivet, säger Jakob Nilsson.

Den första veckan leker och umgås nollorna över hela stan, dirigerade av sin sektions stab eller phös och med bara vatten i glasen. På sittningarna längre fram serveras dock alkohol och alkoholfria alternativ.

– Det viktiga är att det finns något för alla, och att det är helt okej att skippa nollningen också om man vill det.

Nu består nollningen även av fler nischade och lugna aktiviteter. Det kan vara spelkvällar och cykelturer runtom Lund, men även studiekvällar. För det är inte lätt att kombinera studierna med nollningen. I en enkät som tidningen Lundagård gjorde 2016 uppgav nya lundastudenter att de var nöjda med sin nollning, men att de hade svårt att hinna med att plugga tillräckligt.

– Det är tufft om man kommer efter första månaden. Vi försöker trycka på att man ska välja de bitar som passar en och försöka hinna plugga också, säger Jakob Nilsson och ursäktar sig, det är dags att springa och ta emot en leverans av varor.

De vita tygskorna får en chans till på sig att skava, när nollegeneralen drar iväg mot nästa uppdrag.

Text: Jenny Loftrup

Foto: Kennet Ruona