Fortsatt stort intresse för stamcellsforskning bland gymnasieelever

UnistemDay 2020

Gymnasieelever från hela Skåne besöker stamcellsforskare på Lunds universitet för en heldag om dagens och morgondagens stamcellsforskning. Det kommer att handla både om de spännande möjligheter som stamcellsforskning innebär och de utmaningar som forskarna står inför.

För sjätte året i rad arrangerar Lunds stamcellscentrum UniStem-dagen den 6 mars och intresset för dagen har varit större än någonsin med över 600 som ansökt om att få delta. UniStem-dagen är ett internationellt evenemang som hålls samtidigt vid universitet och forskningsinstitut i 13 länder världen över. Det är det största vetenskapliga forskningsevenemanget i sitt slag som lyfter just stamcellsforskning med målgruppen gymnasieelever

– Det är fantastiskt att vi får så stort gensvar och får möjlighet att ägna en hel dag tillsammans med fler än 200 elever som vill lära sig mer om stamceller, göra egna upptäckter och diskutera stamcellsforskning, säger Göran Karlsson, forskare och koordinator för årets evenemang.

Eleverna som deltar kommer från Lund, Malmö, Kristianstad, Simrishamn och Ystad. Det blir ett fullmatat program med interaktiva föreläsningar, till exempel ”Hur blir du forskare” samt sexton olika praktiska sessioner där eleverna bland annat får ta reda på om man kan odla hjärna i petriskål, hur man använder virus för att bekämpa genetisk sjukdom och transplantera celler i hjärna och sen hitta dem.

För att nå ut till ännu fler gymnasielever fortsätter UniStem att samarbeta med Forskarskolan i stamcellsbiologi vid Lunds stamcellscentrum genom initiativet ”Taking science to schools

– ”Taking science to schools” involverar 19 doktorander, yngre forskare och seniora forskare från Lunds stamcellscentrum som ska besöka elva gymnasieskolor runt om i Skåne för att prata om stamcellsforskning och ge inblick i forskarens vardag. Våra forskare har förberett engagerande och interaktiva aktiviteter för att upptäcka vad eleverna vet om stamceller och för att främja deras nyfikenhet och intresse för vårt spännande forskningsområde, säger Christine Karlsson, ansvarig för forskarskolan i stamcellsbiologi.

– Genom årets UniStem-dag och ”Taking science to schools” kommer våra stamcellsforskare att ha nått över 640 gymnasieelever. Vår förhoppning är att vi ger dem en god inblick i stamcellsforskning och kanske inspirerar till att bli nästa generations stamcellforskare, avslutar Göran Karlsson.

För mer information om Unistem-dagen kontakta:
Göran Karlsson stamcellsforskare och vetenskaplig koordinator för UniStem i Lund: tel: 0730866785, e-mail: goran [dot] karlsson [at] med [dot] lu [dot] se (goran[dot]karlsson[at]med[dot]lu[dot]se)

Länk till UniStem 2020 i Lund