Forskare manipulerade bild - fälls för oredlighet

Lunds universitet fäller en forskare för oredlighet i forskning. Forskaren var försteförfattare till en artikel som publicerats i en medicinsk vetenskaplig publikation. Hans bidrag till artikeln bestod bland annat av en bild som vid en granskning visat sig vara manipulerad.

Forskaren var vid tiden då artikeln publicerades anställd vid Lunds universitet, vilket även hans tre medförfattare var. Felet i artikeln uppdagades i samband med att forskaren sökte arbete vid ett annat lärosäte och anmälan inkom från en professor på Medicinska fakulteten i april 2019.

Lunds universitets har låtit utreda ärendet och funnit att det tydligt framgår att delar av figuren är manipulerad, något som bara kan förklaras med att bildsekvensen kopierats och återanvänts på ett annat ställe.
De fyra olika författarna har bidragit med olika delar till artikeln som publicerats. Universitetet menar, i enlighet med de så kallade Vancouverreglerna, att samtliga medförfattare bär ansvar för publikationen i sin helhet. Samtliga medförfattare har därför agerat oaktsamt när de godkänt publiceringen med den manipulerade bilden. Dock konstaterar universitetet att det bara är försteförfattaren som kan skyllas för manipulationen i publikationen eftersom det entydigt framkommit att det är han som utfört experimenten och satt samman underlaget. De tre övriga författarna kritiseras men deras agerande faller inte under definitionen av oredlighet i forskning.

Universitetet konstaterar att försteförfattaren gjort sig skyldig till oredlighet i forskning så som det är definierat i Lunds universitets Föreskrifter om handläggning av ärenden om misstänkt oredlighet i forskning, konstnärlig forskning eller utvecklingsarbete vid Lunds universitet (fastställda 24 maj 2018, dnr STYR 2018/760).

Artikeln med den manipulerade bilden har reviderats sedan felet uppdagades. Ärendet lämnas nu över till Medicinska fakulteten för vidare hantering.