Ekonomiskt bakslag för Historiska museet

fornfynd

Region Skåne minskar bidraget till Historiska museet från 1,2 miljoner till 400.000 kronor. Beslutet kom plötsligt och kommer få drastiska konsekvenser för det nyligen renoverade och återinvigda museet.

Under 29 år har Historiska museet fått oförändrade bidrag från regionen. Men nu måste regionen göra en stor besparing på 17 miljoner i sin kulturbudget. Bland de 70 kulturinstitut-ioner och 10 studieförbund som får verksamhetsbidrag från Region Skåne så är det två institutioner som tvingas spara redan 2019: Historiska museet och föreningen Konstitutet.

Region Skåne menar att kostnaden för att ta hand om den stora samling av fornfynd som Historiska museet har borde ligga hos staten istället, och att de 400.000 kronor verksamheten får främst ska användas till vetenskapspedagogisk verksamhet för barn och unga.

Museichef Per Karsten menar att detta kommer att få allvarliga konsekvenser för de arkeologiska samlingarna. Rektor Torbjörn von Schantz och vicerektor Bo Ahrén har protesterat mot beslutet i en skrivelse till regionen och menar att besparingsbeslutet har tagits utan dialog och att Historiska museet får bära en oproportionerligt stor del av besparingarna i regionens kulturbudget.

Universitetet har inga pengar som direkt kan avsättas till Historiska museet för att lindra effekterna av neddragningen.