Efter #metoo: "Arbetsgivarna kan inte blunda längre"

Eva Schömers fem bästa tips till arbetsgivare om sexuella trakasserier.

Arbetsgivare kommer att ha svårt att ducka för frågor som rör sexuella trakasserier framöver. Det är ett konkret resultat av #metoo-rörelsen, enligt Eva Schömer lektor i rättssociologi vid Lunds universitet.

Se Eva Schömers fem bästa tips till arbetsgivare om sexuella trakasserier i filmen ovan.

Eva Schömer har ägnat en stor del av sin forskning åt arbetsrätt med fokus på jämställdhet och jämlikhet i arbetslivet. #metoo-rörelsen har äntligen satt fokus på förövaren istället för att skuldbelägga offret, menar hon.

– Sexuella trakasserier är inget nytt, det är inte så att det är vanligare idag än tidigare. Skillnaden är att de som trakasserats blir trodda. Det som är häftigast med #metoo är att folk nu vågar prata, säger Eva Schömer som själv skrivit på juristernas upprop #medvilkenrätt.

Att använda sexuella trakasserier som maktmedel på en arbetsplats kommer inte att bli möjligt i samma utsträckning framöver, resonerar hon.

– Den här kraften tror jag har gjort att arbetsgivare börjar förstå att de är skyldiga att följa lagen och genomföra en utredning.

Hur ska en arbetsgivare hantera en situation där en anställd outas på sociala medier som förövare?

– Be att få prata med den som uppger sig ha blivit utsatt för sexuella trakasserier. Prata med den som är utpekad om personen jobbar kvar. Kanske finns det folk omkring som har sett? Sedan måste man ha en öppen dialog med hela arbetsplatsen och klargöra att det här inte handlar om att hänga ut någon utan att ta tag i frågan så att det inte ska hända igen, att helt enkelt ta reda på hur folk mår på jobbet.

Hur ser du på att människor pekas ut som förövare utan att vara dömda i juridisk mening?

– Jag vill inte ge mig in den debatten utan nöjer mig med att konstatera att det är en konsekvens av den tystnadskultur som fått råda och att arbetsgivare hittills vägrat att ta sitt ansvar. Hade de agerat hade det inte blivit en offentlig vendetta. Det har blivit ett sista steg för att få upprättelse.

Här finns fler forskare som kan ge olika infallsvinklar på #metoo

Eva Schömer.

Fakta: Diskrimineringslagen

Om arbetsgivaren får veta att någon har upplevt eller upplever sig trakasserad ska arbetsgivaren utreda vad som har hänt, enligt diskrimineringslagen. Det krävs inte en formell anmälan från den som känner sig utsatt. Om arbetsgivaren sedan frågar den det gäller och får bekräftat att hen känner sig trakasserad startar utrednings- och åtgärdsskyldigheten. Om utredningen visar att trakasserier har inträffat ska arbetsgivaren genomföra de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra fortsatta trakasserier.
Källa: Diskrimineringsombudsmannen.

Mer om Eva Schömer