Dinosaurieexpert och planetbildningsguru nya hedersdoktorer i naturvetenskap

Kollage av två porträttbilder föreställande forskarna Mary Higby Schweitzer och Thomas Henning.
Mary Higby Schweitzer och Thomas Henning - nya hedersdoktorer i naturvetenskap. FOTO: PRESSBILDER

Två internationella toppforskare utses till hedersdoktorer vid Naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet. Mary Higby Schweitzer har med sina fossilfynd, bland annat från en dräktig Tyrannosaurus Rex-hona, nått kultstatus. Astronomen Thomas Henning har genom avancerade observationer gett världen en ökad förståelse av hur stjärnor och planeter bildas.

Mary Higby Schweitzer, professor vid North Carolina State University, är den mest inflytelserika forskaren inom molekylär paleontologi – ett nytt fält som binder samman molekylärbiologi, biokemi och paleontologi. Genom sina spektakulära fynd av mjukvävnad och biomolekyler i fossil från dinosaurier, bland annat Tyrannosaurus Rex, har hon nått världsvid berömmelse. Inte minst då hennes fynd av dinosaurieceller påminner om hur de stora skräcködlorna återskapas i filmen Jurassic Park. Det som utmärker Mary Higby Schweitzers forskning är att hon har hittat biologiska rester i form av blodkärlslika bildningar och fiberliknande strukturer i några exceptionellt bevarade dinosaurieben. Ur dessa har hon lyckats extrahera rester av ett protein som gjort det möjligt att på molekylärt manér belysa dinosauriernas släktskap med dagens fåglar – något som till för bara några år sedan ansågs omöjligt. Den välrenommerade vetenskapliga tidskriften Science har listat Mary Higby Schweitzers upptäckter till några av de viktigaste under hela 2010-talet. Vid sidan av sin forskning är Schweitzer en populär handledare och föreläsare inom ämnena dinosaurieanatomi och popularisering av naturvetenskap.

Mary Higby Schweitzer har även en gästprofessur vid Lunds universitet och arbetar i nära samarbete med Geologiska institutionens paleobiologiska grupp. Denna samverkan har både resulterat i en uppmärksammad artikel i tidskriften Nature och ett studentutbyte mellan de paleomolekylära laboratorierna i Lund och Raleigh, North Carolina.

– När Mary Higby Schweitzer identifierade mjukvävnadsrester i fossila ben från Tyrannosaurus Rex framgick det att vi i exceptionella fall kan få mycket mer information från fossil än vad någon trodde var möjligt, säger Sven Lidin, professor och dekan vid Naturvetenskapliga fakulteten.

Den andre hedersdoktorn är Thomas Henning. Han är professor i astrofysik vid Heidelbergs universitet och Jenas universitet, samt direktör för avdelningen ”Planet and Star Formation” vid Max Planck-institutet för astronomi i Heidelberg. Thomas Henning har genom experiment, observationer och teori fördjupat sig i hur stjärnor och planeter bildas. Den tyske astronomen har bland annat undersökt dammpartiklars optiska egenskaper – något som bidragit till en djupare förståelse för dessa partiklars betydelse i stjärn- och planetbildningen. Thomas Henning har också utvecklat en rad banbrytande instrument för astronomiska observationer, både på marken och i rymden. Dessa har till exempel använts för att ta de första bilderna på unga exoplaneter och observera kall gas i Vintergatans stjärnbildningsområden. Thomas Henning belönades 2018 med ”Advanced Grant” från Europeiska Forskningsrådet – ett bidrag som kan ses som Europas högsta erkännande av forskningsexcellens.

Thomas Henning har ett nära samarbete med Institutionen för astronomi och teoretisk fysik vid Lunds universitet. Förutom gemensam forskning – bland annat kring små stjärnliknande kroppar, så kallade bruna dvärgar – pågår sedan flera år ett djuplodande doktorandutbyte mellan Lunds universitet och Max Planck-institutet för astronomi i Heidelberg.

– Thomas Henning är en världsledande forskare inom det högaktuella ämnesområdet planetbildning. Han är djupt inblandad i de globala projekt för sökande efter exoplaneter som ligger till grund för modellering av planeter och planetsystem, säger Sven Lidin.

Mary Higby Schweitzer och Thomas Henning kommer att ta emot sina utmärkelser vid doktorspromotionen i Lund den 29 maj 2020.