Dansk regissör ny rektor på Teaterhögskolan i Malmö

Ditte Maria Bjerg är ny rektor på Teaterhögskolan i Malmö. Hon har sedan sin examen vid Statens Scenekunstskole i Köpenhamn 1992, en rad produktioner bakom sig och gjort en resa genom det danska teaterlivet som hon själv beskriver som ”från regissör till auteur”.

Hon har bland annat arbetat med iscensättningar och readings på institutioner och fria grupper och även som kurator och konstnärliga ledare för olika scenkonstplattformar. Nu senast har Bjerg varit ordförande för Statens Scenekunsudvalg (motsvarigheten till svenska Kulturrådet).

Bjergs verksamhet präglas av hennes stora samhälleliga engagemang och intresse för komplexa globala frågor. Hon bedriver en form av forskningsinriktad scenkonst och utmanar samtida socio-politiska realiteter och dilemman i samhället och den globala världen.

För Bjergs konstnärskap har teatern genomgående används som forum för olikheters existensberättigande under ett etiskt paraply av acceptans och likaberättigande. Bjergs teater väcker frågor och undersöker vår komplexa samtid genom språk, visuella och sceniska medel.

Den scenkonst Bjerg representerar vidgar teaterbegreppet och passar Teaterhögskolan i Malmö och de vägar skolan tagit under senare år med nya utbildningar, kurser, bland annat mot Teaterns teori och praktik och Konceptuell scenkonst, mycket bra. Bjerg har också lång erfarenhet av undervisning och utveckling av utbildningsprogram, bland annat inom Den Danske Scenekunstskole. En ledare som är van att driva projekt från grunden kommer också att bidraga positivt till den organisationsförändring och campusbildning som fakulteten står inför.

Ditte Maria Bjerg tillträder som prefekt/rektor den första augusti.

Ditte Maria Bjerg. Foto: Karin Rørbech

Ditte Maria Bjerg
Ditte Maria Bjerg.

Konstnärliga fakulteten

Konstnärliga fakulteten i Malmö utgör en fakultet inom Lunds universitet och innehåller Konsthögskolan i Malmö, Musikhögskolan i Malmö och Teaterhögskolan i Malmö samt centrumbildningen Inter Arts Center. Fakultetens konstnärliga högskolor har sina egna profiler, men samverkar också i många avseenden under fakultetens ledning och samordning.