Coronasmitta vid Lunds universitet

Lunds universitets krisledningsgrupp bedömer läget gällande corona kontinuerligt i dialog med andra myndigheter och aktörer. Lunds universitet har även dialog med Smittskydd Skåne kring de åtgärder som behövs för att förhindra smitta. (Denna nyhet är uppdaterad 10 mars 2020)

Lunds universitets krisledningsgrupp bedömer läget gällande corona/covid19 kontinuerligt i dialog med andra myndigheter och aktörer. Lunds universitet har även dialog med Smittskydd Skåne kring de åtgärder som behövs för att förhindra smitta.
– Jag har stor förståelse för oron i samhället och på universitetet i stort men vi arbetar mycket aktivt med frågan, säger förvaltningschef Susanne Kristensson som leder arbetet i universitetsledningen med anledning av coronaviruset.

En stor del av krisledningsgruppens arbete handlar om omvärldsbevakning, nationellt och internationellt. Gruppens samlade bedömning ligger till grund för de beslut som fattas av universitetsledningen.

– Den samlade bedömningen är att verksamheten vid Lunds universitet kan bedrivas som vanligt, med vissa reserestriktioner, och denna bedömning omprövas kontinuerligt, säger Susanne Kristensson.

Den 3 mars konstaterades Skånes första fall, en student vid Lunds universitet som insjuknat i covid-19 efter en resa till norra Italien. I takt med att fler personer i Sverige har återvänt från regioner med konstaterad smittspridning kan ytterligare anställda och studenter bli, eller har redan blivit, kontaktade i smittspårning. Åtgärder för att begränsa smittspridning görs av Region Skåne och i dialog med berörda aktörer. Lunds universitets centrala krisledningsgrupp kommenterar inte individers sjukdomar i några hänseenden med hänsyn till den enskildes integritet.

Smittspårning innebär att smittskyddspersonal tar direktkontakt med individer som man vet att den smittade har träffat både i studie/arbetsmiljö och i boendet. I det fall som konstaterats vid Lunds universitet och som kan bli aktuella framöver, samarbetar Region Skåne med Lunds universitet och andra berörda aktörer.

– Lunds universitet har det största förtroende för Smittskydd Skånes arbete med smittspårning och vi agerar på deras direktiv. Vår uppgift är att göra det som krävs för att underlätta deras arbete, säger Susanne Kristensson.

För studenter och medarbetare finns mer information om universitetets hantering på den interna webbplatsen, Medarbetarwebben.

Frågor från media hänvisas i första hand till: corona [at] bygg [dot] lu [dot] se eller pressansvarig Anna Johansson (skicka sms) tel: 0709-525251