Arrival Day – nu kommer de nya internationella studenterna till Lund

Tisdagen den 20 augusti arrangerar Lunds universitet Arrival Day. Då kommer ca 2000 förväntansfulla internationella studenter från 96 olika länder till Lund för att studera under en termin eller 1-3 år framåt. För många av dem är det deras första möte med den nordiska kylan och mörkret.

Arrival Day pågår mellan kl. 09.00 och 20.00. Under dagen arbetar 200 studenter ideellt som faddrar med att hjälpa de nya studenterna förutom cirka 60 medarbetare från Lunds universitet.

De internationella studenterna möts av internationella faddrar redan på Kastrup, slussas vidare till järnvägsstationen i Lund och där de möts av ytterligare faddrar som skjutsar dem och deras packning till Medicon Village på Scheelevägen 2. På Medicon Village registreras de som ankomna sk ”checkas in”, tar emot bostadsnycklar och kan köpa biljetter till sociala aktiviteter och utflykter. Därefter skjutsas de av faddrar till sina studentboenden där de kan börja göra sig hemmastadda. 23 minibussar kör i skytteltrafik över hela stan under dagen.

Under de kommande två veckorna finns ett omfattande program för att de nya studenterna ska känna sig välkomna till Lunds universitet och ha möjlighet att bekanta sig med staden och med svensk kultur. Höstterminens studier börjar först den 2 augusti.

Att få de nya internationella studenterna att trivas i Lund, både med studier och det sociala livet, är ett arbete som pågår under hela terminen. Nära 400 av universitetets studenter kommer att under hösten 2019 att ordna aktiviteter för internationella studenter. Mindre grupper av faddrar ansvarar för att ta hand om ca 25 internationella studenter. Många möten mellan kulturer kommer att ske och vänskapsband kommer att knytas.