Årets Humanist- och teologdagar blickar in i det okända

Bild för HT-dagsprogrammet 2018

”Okänd, ökänd, misskänd – förintelsen 1941-2018”, ”Turist bakom järnridån – en resa in i det okända” och ”Jack the Ripper – världens mest okända kändis?”. Det är några av de populärvetenskapliga föreläsningar på temat ”Okänt” som ges under fredagens och lördagens Humanist- och teologdagar vid Lunds universitet.

Ett drygt trettiotal forskare från olika humanistiska och teologiska ämnen ger under årets HT-dagar spännande inblickar i det okända. Besökarna får höra om alltifrån svenska immigranters liv i Seattles Hoovervilles, bortglömda runstenshögar till fritidsläsandets okända betydelse.

– Forskare arbetar med att förstå och undersöka det dittills okända. Inom humaniora och teologi kan det ta sig uttryck som att beskriva okända språk, identifiera okända vrak och berätta om de okända hoten med falska läkemedel. Att upptäcka det som dittills varit okänt – för forskarna själva och för omvärlden – gör universitetens verksamhet meningsfull, säger Johannes Persson, dekan vid Humanistiska och teologiska fakulteterna.

Förutom föreläsningarna kan besökarna uppleva 3D-visualiseringar på Humanistlaboratoriet och besöka Robotlabbet för att lära mer om humanoidrobotar. Dessutom har HT-biblioteken utställningar på årets tema. I en av utställningarna har biblioteket plockat fram böcker från sina samlingar på temat Uppfinningar och vetenskapliga upptäckter.

Dagarna avslutas med föreläsningen ”Förfalskade läkemedel – ett okänt globalt problem” som hålls av årets Rausingföreläsare Susanne Lundin, professor i etnologi vid Lunds universitet. I samband med föreläsningen tar Susanne Lundin emot det prestigefyllda Rausingpriset på 50 000 kr.

– Att undersöka det okända tar aldrig slut. För medan vi håller på som bäst pågår – ibland sakta, ibland accelererande – en total omvandling av vår värld och vår världsbild, en omvandling som kräver helt nya, tidigare okända, sätt att se, säger Johannes Persson.

Samtliga föreläsningar sker på LUX i Lund. HT-dagarna är kostnadsfria och öppna för allmänheten.

Mer information och hela programmet för HT-dagarna 2018

HT-dagarna är ett årligen återkommande arrangemang med populärvetenskapliga 20-minutersföreläsningar öppna för alla som är nyfikna på humanistisk och teologisk forskning vid Lunds universitet.