30 professorer installeras

Nya professorer installeras vid en högtidlig ceremoni i Universitetshusets aula med efterföljande mingel i Pelarsalen på fredag 12 oktober kl. 16.00. Alla intresserade är välkomna.

Universitetets nya professorer installeras av rektor. I samband med installationen håller en av de nya professorerna, Susanna Törnroth Horsefield, en kortare populärvetenskaplig föreläsning. Lunds universitets studentkårers ordförande Christina Abdulahad håller studenternas tal till de nyinstallerade professorerna som besvaras av professor Ulf Ekelund.

Öppen tillställning, ingen föranmälan krävs.

Läs årets professorsinstallationsbroschyr med presentationer av professorerna och deras forskning

Mer information om professorsinstallationen

De 30 professorerna som installeras är:

Henrik Wenander, offentlig rätt

Jan Astermark, klinisk koagulationsmedicin

Karin Broberg, arbets- och miljömedicin

Ulf Ekelund, akutsjukvård

Martin Englund, medicinsk forskning med särskild inriktning mot epidemiologi och ortopedi

Ann Hermansson, öron- näs- och halssjukdomar

Richard Ingemansson, thoraxkirurgi

Tomas Jansson, medicin och teknik

Fredrik Liedberg, urologi