Frågan är hur kulturen kan bidra till att stärka ekonomin - eller kanske snarare hur ekonomin kan bidra till att skapa kultur. Miljoner läsare har följt kommissarie Kurt Wallander när han löser brott i Ystads pittoreska kullerstensgränder. Stadens besökare kan numera ta del av kommunens karta över de viktigaste platserna genom guiden ”I Wallanders spår”.
Litterär turism i Ystad är ett av de goda exempel som tas upp i den nya uppdragsutbildningen ”Att leda utveckling inom kulturella och kreativa näringar”, berättar Katja Lindqvist, ansvarig för kursen och lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap.
– Kursen ingår i en satsning av Region Skåne och riktar sig till näringslivs- och kulturchefer inom kommunerna i Skåne. Det blir ett pilotprojekt som kan spridas till andra delar av landet, säger hon.
Intresset för uppdragsutbildningen är stort och man räknar med att fylla de 30 platserna. Kravet som ställs på kommunerna är att de skickar ansvariga för både näringsliv och kultur.
Utbildningen introduceras i maj på Campus Helsingborg och kursdeltagarna träffas sedan under fem seminarier på olika platser runtom i Skåne. Tanken är att de ska få möjlighet att nätverka med varandra och börja samarbeta mer över förvaltnings- och kommungränserna.
– Kommunerna har en central position och är nyckeln till utvecklingen av kulturella och kreativa näringar. De kan den lokala kontexten och vet vilka kreatörer som finns på orten, säger Katja Lindqvist.
Katja Lindqvist forskar om hur kulturen kan användas för regional utveckling. Foto: Johan Persson
Region Skåne siktar högt och har som mål att Skåne ska vara Europas mest innovativa region år 2020. Men det finns flera utmaningar för de kulturella och kreativa näringarna, inte minst kravet på att hänga med i digitaliseringen.
– Många kreatörer som filmare, författare och konstnärer har svårt att produktutveckla sin verksamhet och få den att växa. Här kan kommunerna spela en viktig roll genom att koppla samman de olika aktörerna och hjälpa till att driva utvecklingen framåt.
Katja Lindqvist har bakgrund inom både ekonomi och konstvetenskap och forskar om hur kulturen kan användas för regional utveckling. Under året studerar hon hur Helsingborg och Helsingör tar tillvara på sina kulturorganisationer, som muséer, teatrar och konsthallar.
– Danmark ligger långt fram i utvecklingen när det gäller kulturella och kreativa näringar. De har inte så mycket traditionell industri. I Helsingörs kommun är man bra på att samarbeta horisontellt mellan näringsliv och kultur.
En spännande plats i Helsingborg är Salongen som finns belägen i Folkets Hus på Södergatan, enligt Katja Lindqvist. Här samsas kultur av olika slag, alltifrån tango och musikaler till yoga och loppisar.
Hon lyfter fram biografen Röda kvarn som ett annat gott exempel på kulturella och kreativa näringar. Förutom film bjuder salongen på livesändningar med opera från Metropolitan i New York och teater från National Theatre i London.
Med ett knapptryck tar den moderna tekniken biografens besökare till den brittiska kungliga nationalteatern och ett av världens främsta operahus. Fler sådana kreativa innovationer kommer vi med all säkerhet att få se mer av framöver. Åtminstone i Skåne.
Läs mer om uppdragsutbildning vid Lunds universitet
Eva Nelsson