Startskott för nytt universitetssamarbete med Chile

Utbyte med Chile
120 forskare, rektorer, dekaner och myndighetsrepresentanter från Chile och Sverige träffas i dagarna i Lund: Fotograf: Daniel Espinoza

Den 17-18 augusti går startskottet för en satsning på svensk-chilenskt forskningssamarbete. Cirka 120 forskare, rektorer, dekaner och myndighetsrepresentanter från bägge länderna kommer till Lunds universitet för att under två dagar lyssna på föredrag och delta i workshops med fokus på ett hållbart samhälle. De specifika ämnena som kommer att tas upp är: ”migration”, ”vatten-land-energi” ”antibiotikaresistens” och ”cancer”.

Mötet i Lund är det första av fyra inplanerade där Lunds och Uppsala universitet tillsammans med de chilenska lärosätena, Pontificia Universidad Catolica de Chile och Universidad de Chile kommer att studera utmaningar som är gemensamma för båda länderna.

- Sverige och Chile har många gemensamma intressen. Inte bara för att det bor mer än 54 000 personer födda eller med anknytning till Chile här, utan också för att våra länder står inför många liknande utmaningar, säger Olov Sterner, dekan för Naturvetenskapliga fakulteten och ordförande för Lunds universitets Latinamerikagrupp. Båda länderna tar emot migranter och flyktingar och båda har långa kustlinjer och intresse av att utforska nya energikällor i såväl vatten som på land.Dessutom står vi liksom resten av världen inför utmaningar med att lösa cancerns gåta och att bekämpa antibiotikaresistens.

För mer information om samarbetsprojektet ACCESS (Academic Collaboration Chile Sweden) tala med:
Olov Sterner, dekan Naturvetenskapliga fakulteten, 0705306649
Miguel Cornejo Herrera, internationell koordinator, 0727282206