Miljonregn över CASE och åldrandeforskningen

Drygt tio miljoner kronor. Det kammade Lunds universitet hem i den knivskarpa konkurrensen om forskningsrådet Fortes satsning inom området åldrande och hälsa. Det handlar om två projekt med forskare knutna till CASE, ett tvärvetenskapligt centrum för åldrandeforskning. I fokus står åldrande och teknik samt ålderskategoriseringar som grund för omsorg och stöd till äldre.

Professor Susanne Iwarsson vid Institutionen för hälsovetenskaper tilldelas 5,9 miljoner kronor för projektet: GenerationTech – Åldrande, teknik och hälsa ur ett generationsperspektiv.

- Forskning saknas idag om hur personer i olika generationer uppfattar och ser på den teknik och teknikutveckling som de upplevt under sitt liv. Projektets syfte är att utveckla ny kunskap om attityder till olika slags teknik, acceptans och användning av teknik och hur detta är relaterat till aktivt och hälsosamt åldrande, berättar Susanne Iwarsson.

Universitetslektor Tove Harnett vid Socialhögskolan tilldelades 4,15 miljoner kronor för projektet: Ålder eller behov? Ålderskategoriseringar som grund för omsorg och stöd till äldre.

- Det svenska systemet betonar starkt att insatser, så som hemtjänst och personlig assistans, ska beviljas utifrån behov, men samtidigt utgår bedömningar ofta utifrån ålder. En 64 åring kan beviljas personlig assistans, men inte den som fyllt 65. Vårt projekt utreder hur vårt välfärdssystem är uppbyggt och undersöker moraliska frågor om vad som är rättvist och jämlikt i vårt samhälle, säger Tove Harnett.

Under 2017-2019 stärker Forte forskningen inom äldreområdet med 30 miljoner kronor. Till årets utlysning inkom totalt 113 ansökningar. Sex projekt fick dela på pengarna, varav två vid Lunds universitet. Det stod klart den 28 september.

- Det ökande antalet äldre innebär stora utmaningar för såväl hälso och sjukvården som för äldreomsorgen. Därför ser vi ett stort behov av att stärka forskningen på det här området, säger Cecilia Odelstierna, forskningssekreterare vid Forte, i en kommentar på forskningsrådets hemsida.

Erik Skogh

Kontakt:
Susanne Iwarsson
046-222 19 40 (kopplat till mobilen)
susanne.iwarsson@med.lu.se

Tove Harnett