Lunds universitet bidrar till att stärka skolelevers rättigheter i Afrika

Skolelever i ett klassrum i Kigali, Rwanda
Skolelever i ett klassrum i Kigali, Rwanda. Foto: C Morand

I slutet av oktober arrangerade Lunds universitet ett uppföljningsseminarium i Rwanda kring barns rättigheter inom skola. Ett 30-tal representanter från skolområdet i sex olika länder i Väst- och Östafrika deltog och presenterade förändringsprojekt som de med professionell handledning har arbetat med sedan knappt ett år tillbaka.

– De har gjort en imponerande resa på väldigt kort tid, säger Lassana Ouattara, en av mentorerna från Nationellt Resurscentrum i Fysik och lärarutbildningen på Lunds universitet, själv född och uppväxt i Elfenbenskusten.

Barnets bästa och barns rätt till inflytande är två av grundprinciperna som genomsyrar Barnkonventionen. För att stötta utvalda länder i Afrika i arbetet med efterlevnaden av dessa principer har den svenska myndigheten Sida under flera års tid beställt ett franskspråkigt program av Lunds universitet som syftar till att främja barns rättigheter inom skola. Tanken är att utrusta en mix av lärare, skolinspektörer, representanter från lärar- och rektorsutbildningar och utbildningsministerier i att själva kunna initiera och upprätthålla förändringsprocesser.

– När våra deltagare var i Lund för fyra veckors undervisning i mars blev de utmanade att tänka i nya banor och det var många som fick AHA-upplevelser kring hur vi i Sverige omsätter barn och ungdomars rättigheter i praktiken. Teori kompletterades med praktiska inslag och vi gjorde bland annat studiebesök på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, RFSU och skolor i närliggande kommuner, säger Fredrik Klintberg, projektkoordinator i det franskspråkiga barnrättsprogrammet på Lunds universitet.

I deltagarländerna är det inte ovanligt med upp till hundra elever i varje klassrum och man är därför speciellt betjänt av att ta till sig nya undervisningsmetoder. En del lärare som aldrig öppnat en dator tidigare har under programmets gång anammat för dem innovativa sätt att undervisa och lärt sig att göra exempelvis film.

– När teamen gjorde sina projektpresentationer i Kigali blev det tydligt för mig att de verkligen lägger ner tid, kraft och energi på det här. De har visioner, säger mentor Lassana Ouattara.

Lassana Ouattara delar ut diplom till deltagare i barnrättsprogrammet
Lassana Ouattara delar ut diplom till två av deltagarna i programmet. Foto: C Morand

Ett deltagarteam från Kongo har jobbat med ett projekt som ska förebygga våld mot barn i skolan i alla dess former. De har väckt folks uppmärksamhet kring konkreta våldsproblem som förekommer genom dokumentär film, som visats på såväl målskolor som nationell TV. Förhoppningen är att få människor som förnekar problemen att tänka om och ändra sina rutiner.

I Mali fokuserade ett team på att förbättra förutsättningarna för ökat elevinflytande, bland annat genom ett radioprogram som sändes nationellt och väckte debatt.

– Det är oerhört viktigt att få med föräldrarna på tåget i sådana här diskussioner. I Malis kultur, liksom i många andras, är det djupt rotat att ”barn är barn”. Under projektgruppens direktsändning ringde det in föräldrar som uttryckte positiva åsikter kring ämnet, vilket kan ge en skjuts åt projektet på sikt, säger Lassana Ouattara.

Han och hans två mentorskollegor från Lunds universitet åker under vintern till deltagarländerna på uppföljningsbesök för att se hur arbetet fortlöper i respektive team. Målskolorna besöks men också relevanta myndigheter, vilket är ett sätt att ge legitimitet åt projekten och uppmuntra deltagarna. I februari lämnar adepterna in sina slutrapporter, som sedan kommer att tryckas i en bok.

Fakta om programmet

Det franskspråkiga Sida-programmet kring barns rättigheter i skolkontext administreras av Lund University Commissioned Education (LUCE) och handleds av lärare, föreläsare och mentorer som alla har gedigen bakgrund inom pedagogik och mänskliga rättigheter. Ett samarbete sker under utbildningen med rektorer och lärare i Lund, Malmö, Helsingborg och Trelleborg.

Gruppen som hade sitt uppföljningsseminarium i Rwanda den 14-21 oktober, startade upp i december 2014 och har deltagarteam från Burundi, Burkina Faso, Mali, Rwanda, Elfenbenskusten och Demokratiska republiken Kongo. Minimikvalifikationer för deltagarna är universitetsexamen och relevant arbetslivserfarenhet.

Sedan starten av det franska barnrättsprogrammet 2005 har närmare 165 förändringsagenter från 14 länder fullföljt utbildningen. De flesta av dem arbetar fortfarande för barns rättigheter i sina respektive länder och håller igång sitt nätverk.