Lunds första professorer i miljövetenskap

porträtt

Centrum för miljö och klimatforskning har anställt två nya professorer med fokus på forskning kring mänsklig påverkan på miljöförändringar.

Natascha Kljun och Yann Clough heter CEC:s nya professorer, som har till uppgift att etablera varsitt forskningsprogram av hög internationell kvalitet i miljövetenskap. Forskningsprogrammen ska ha en naturvetenskaplig utgångspunkt, vara tvärvetenskapliga, och inriktade mot att bedöma förändringar i miljön till följd av mänskliga aktiviteter. Rekryteringarna är en del i arbetet med att utveckla miljövetenskap som utbildnings- och forskningsämne vid Lunds universitet.

Yann Clough forskar kring modellering och förutsägelse av biologisk mångfald och ekosystemtjänster i mänskligt påverkade landskap. Han har en gedigen bakgrund i landskaps- och agro-ekologi och är sedan tidigare anställd som forskare vid CEC.

– Det är en stor utmaning att samtidigt nå våra miljömål, bevara naturen och producera hållbart, och det krävs samarbete mellan discipliner och med beslutsfattare, myndigheter, jord- och skogsbrukare och andra intressenter. CEC är en växande interdisciplinär hub med gott rykte för sin forskning och som samarbetspartner. Jag ser mycket fram emot att bidra till utvecklingen av forskning och utbildning på CEC.

Natascha Kljun är rekryterad från Swansea University i Storbritannien, och har arbetat länge med samspelet mellan land och atmosfär, och med att göra resultat tillgängliga för beslutsfattare och samhällsaktörer. Hennes forskning undersöker hur ett förändrat klimat påverkar flöden av växthusgaser, biosfären och den globala kolcykeln.

– Jag har en stor passion för att förstå den ”stora bilden” och att helheten är större än summan av delarna. CEC är en perfekt utgångspunkt för den typen av tvärvetenskaplig forskning och för internationellt samarbete.

Om CEC

Centrum för miljö-och klimatforskning (CEC) bildades 2010 och arbetar med att utveckla, samordna och bedriva tvärvetenskapligt inriktad miljöforskning och utbildning. Verksamheten har en naturvetenskaplig utgångspunkt, men bygger på nära integration med samhällsvetenskaplig och teknisk forskning. Detta görs genom att skapa interaktioner mellan starka forsknings- och utbildningsmiljöer vid Lunds universitet, samt genom samarbete och utbyte med samhällets aktörer.

CEC har ansvar för de två strategiska forskningsområdena BECC (Biodiversity and Ecosystem Services in a Changing Climate) och MERGE (Modelling the Regional and Global Earth System), forskningsinfrastrukturen ICOS Sweden (International Carbon Observation System – Sweden), forskarskolan ClimBEco, grund- och forskarutbildning i miljövetenskap, samt Hållbarhetsforum vid Lunds universitet.

Henrik Smith, Föreståndare på CEC, henrik.smith@biol.lu.se, 0709-78 20 56

Jenny Hansson