Kunskapsveckan i Lund ger inspiration till över 200 lärare och skolledare

Hur påverkar lärarens röst egentligen elevernas inlärning? Hur lyckas man bäst med sitt utvecklingsarbete? Och vilka magiska egenskaper hos ljuset kan man använda i sin undervisning? Detta är några av frågorna som diskuteras under årets Kunskapsvecka, som arrangeras genom Lund University Commissioned Education.

Lärare föreläser under Kunskapsveckan i Lund
Bild: Linda Björck föreläser på Kunskapsveckan i Lund 2014

Kunskapsveckan i Lund är en satsning på fortbildning av lärare, förskolelärare, skolledare och tjänstemän inom utbildningsområdet och ges i samarbete mellan Lunds universitet, Lunds kommun och Högskolan i Kristianstad. I år arrangerar LUCE (Lund University Commissioned Education) evenemanget för nionde gången.

Under två dagar, den 16-17 juni, hålls ett femtontal föreläsningar och ämnesspecifika seminarier. Skissernas museum ger till exempel ett inspirationsseminarium om konst som källa till kunskap och Fysiska institutionen beskriver hur lågstadielärare tillsammans med sina elever kan utforska ljus.

Per T Ohlsson, författare och prisbelönad journalist, inleder med en storföreläsning om mångfaldens betydelse för Sverige och Sveriges utveckling.

Lärarna och förskolelärarna som deltar kommer i första hand från Lund med omnejd och har flera återkommande besökare.