Einar Hansens Forskningsfond prisar digital arkeolog och känd kognitionsvetare

Peter Gärdenfors och Nicolo Dell'Unto.

Forskningsfondens svenska pris för framstående humanistisk forskning tilldelas Nicolo Dell’Unto som prisas för sin forskning om digital utveckling av arkeologiska metoder. Prissumman är på 150 000 danska kronor. Det svenska hederspriset går till Peter Gärdenfors som är internationellt erkänd för sin forskning inom kognitionsvetenskap.

Nicolo Dell'Unto, docent i arkeologi vid Lunds universitet, tilldelas årets svenska pris för framstående humanistisk forskning. Efter utbildning i arkeologi vid Università degli Studi di Roma "La Sapienza" disputerade Nicolo Dell'Unto 2008 på en avhandling om digitala metoder, arkeologi och kulturarv vid IMT Institute for Advanced Studies i Lucca, Italien. Efter ett år som post doc vid University of California, Merced har han sedan 2010 varit verksam vid Lunds universitet, sedan 2011 till Institutionen för arkeologi och antikens historia.

Nicolo Dell'Untos forskning är främst inriktad på utvecklingen av digitala metoder för undersökning och analys av arkeologiska utgrävningar, monument och föremål. Syftet är att analysera hur digital användning bidrar till och påverkar arkeologiska undersökningsmetoder och våra uppfattningar och tolkningar av det förflutna. Han använder sig av bland annat av Laser Scanner, Photogrammetry, GIS och Virtual Reality. Hans digitala inriktning har hitintills bidragit med dokumentation, synliggörande och tolkning av bland annat det neolitiska komplexet Çatalhöyük södra Anatolien, det romerska Pompeji och järnålderns Uppåkra strax söder om Lund.

Det svenska hederspriset går till professor Peter Gärdenfors, som 1974 disputerade i filosofi vid Lunds universitet men som sedan 1988 ägnat sig åt kognitionsvetenskap. 1994 utnämndes till professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. Genom åren har han varit innehavare av gästforskartjänster över hela världen.

Hans huvudsakliga intresseområden är tänkandets och språkets evolution samt modeller av begreppsbildning och semantik och deras tillämpningar inom robotik. Bland hans främsta publikationer märks Knowledge in Flux, 1988, Conceptual Spaces, 2000, How Homo Became Sapiens, 2003 och Geometry of Meaning, 2014. Gärdenfors är en internationellt erkänd forskare.

Det danska priset för framstående humanistisk forskning tilldelas Mette Birkedal Bruun, professor i kyrkohistoria vid Köpenhamns Universitet. Det danska hederpriset tilldelas Troels Engberg-Pedersen, professor emeritus i nytestamentlig exegetik också han vid Köpenhamns universitet.

Einar Hansens Forskningsfond stiftades av förläggaren och skeppsredaren Einar Hansen. Fondens styrelse består av forskare från Köpenhamns och Lunds universitet och skall verka för samarbete mellan de båda universiteten.